Tijdens het studeren

Blokperiode

Tijd & Planning

Zorg voor een efficiënte en haalbare planning. Geef jezelf ook voldoende rust tussen het studeren door. Voor vragen omtrent planning, kan je steeds terecht bij de Dienst Studiebegeleiding. Je kan er ook terecht voor infobrochures ofplanning-schema’s.

Ruimte

Kies voor een rustige ruimte om te studeren en vermijd ruimtes waarin je snel afgeleid kan raken. Samen studeren kan productief werken. Ga daarom in de bib studeren of studeer samen met enkele vriend(inn)en.

24 uren vooraf aan een examen

Zorg voor voldoende nachtrust

Dit is zonder twijfel de belangrijkste tip. Na een goede portie nachtrust, denk je helderder en is je geheugen beter. Je zal vlotter vragen kunnen oplossen. Je kan de avond voordien doorstuderen, maar doe liever geen nachtje door.

Maak tijd voor herhaling

Juist voor het examen studeer je best geen nieuwe stof meer. Je overzicht over het geheel kan daarmee verloren gaan.

Eet voldoende

Veel studenten hebben last van een overhoopliggende maag voor ze naar het examen gaan. Als je niet voldoende eet voor een examen zal je echter halverwege moe, hongerig en afgeleid raken. Als je geen eetlust hebt, eet dan iets licht verteerbaar zoals brood, beschuiten of een banaan. Vermijd koffie of energiedranken.

Neem mee wat nodig is

Kijk goed na of je alles bij hebt wat nodig is tijdens een examen. Verder een korte oplijsting van spullen die handig/verplicht zijn mee te brengen.

– flesje water
– droge koek
– studentenkaart
– reservepennen
– rekentoestel (afhankelijk per vak)

Kom steeds op tijd

Vertrek steeds op tijd naar het examenlokaal, zodat je een tiental minuutjes overschot hebt. Zorg dat je op voorhand weet waar het examen zal doorgaan. Als je de locatie niet kent, ga dan enkele dagen op voorhand al eens op zoek naar het correcte adres. Check de dag zelf het lokaal nog eens, wijzigingen zijn steeds mogelijk.

Vermijd ‘paniekpraat’

Net voor de examenperiode kunnen studenten elkaar onnodige stress bezorgen. Vermijd gesprekken met studenten over ‘hoe weinig ze hebben kunnen studeren’ of ‘hoe moeilijk de examenvragen op het forum zijn’

Gezonde stress

Stress tijdens je examens is vaak moeilijk te vermijden. Toch zorgt gezonde stress er net voor dat je attent blijft tijdens examens: iets wat je voordelen kan bezorgen. Laat je echter niet overmannen door stress.

Advertenties